30 Eylül 2007 Pazar

Çocukların "second life"ı , bir süredir hayatımda oğlumun sayesinde..onlar orada sevimli penguenler olarak dolaşır, çalışır, oynar, danseder, sohbet eder, ev döşer, giyim, aksesuar alıp, puffle beslerken, biz büyüklere de iyi bir gözlem imkanı sunuyorlar:)
www.clubpenguin.com

21 Eylül 2007 Cuma

Marketingist'te ilk gün NanoMarketing'i paylaştım

Nano Teknolojinin global anlamda iş modellerine ve pazarlama yönetimine olası etkileri, Türkiye'de ilk kez bir panelle yüzyüze paylaşıldı, tartışıldı.
Dün, Beylikdüzü Tüyap'ta başlayan Marketingist 2007 kapsamında, açılıştan dolayı biraz sarkmayla da olsa:), dinleyicilerle birlikte bir grup insan konuyu üçbuçuk saat boyunca işledik.

Teknolojiye yeterince kulak veren, geliştirme/çözüm üretme/adaptasyon konusunda dünyanın gerisine düşmek istemeyen ve o anda orada bulunan herkese katılımlarından dolayı teşekkür etmek istiyorum.
Profesyoneller, lisans ve yüksek lisans yapan üniversiteliler, akademisyenler, panelin değerli konuşmacıları Yusuf Menceloğlu, Gülsen Çeliker ve Hakan Doğrugüven'e tekrar çok teşekkürler.
Yaklaşık 7 ay önce ortaya koyduğum , ilkkez 5 ay önce Marketing Türkiye dergisi kanalıyla kitlesel olarak duyurduğumuz Nano Marketing kavramının bundan sonra da daha çok iş insanı ve pazarlamacının ajandasına girmesini umuyorum:)
Ben çözüm üretmeye devam edeceğim ve burada ve olası /uygun her mecrada dile getireceğim.

17 Eylül 2007 Pazartesi

NANO MARKETING çağı başlıyor… HAZIR MISINIZ?

Bundan yaklaşık altı ay önce, gelecekte iş dünyası, farklılıklar, değişimler, yeni uygulamalar konularında yoğunlaştığım önemli projeler arifesinde, nano teknoloji gündemime giriverdi.

Hızlı tempoda bağlantıları kurduğumda gördüm ki, ürünler vaatleri, vaatler hayatı, hayat beklentileri değiştirecek 20-30 yıl içinde.
Teknoloji insanın hayat şartlarındaki değişimi beraberinde getirecek, değişen hayatlar daha fazlasını daha ilerisini talep edecek.

Hayat, toplum, ekonomi derken iş modelleri ve tabi ki pazarlama değişecek. Adını Nano Marketing koydum yeni pazarlama çağının.. Dünyanın şu ana kadar kullanmadığı şekliyle...

Yakında, 20 Eylül Perşembe günü Tüyap Beylikdüzü'nde başlayacak olan Marketingist 2007'nin ana teması Nano Marketing.

İlk sunumu yapmak ve değerli konuşmacıların nano teknoloji ve uygulamalarını anlatacakları paneli yürütmek üzere saat 14:00'den itibaren oradayım. Konferans ayrıntılarını http://www.mmiturkiye.com/ adresinden takip edebilirsiniz.

Nano Toplum -3-

Ölüm oranındaki hızlı düşüş, ekonomik etkiden çok sosyolojik problemler yaratabilir.



Bugün insanlar, şartlardaki değişimlerle birlikte gelişen yeni ilişki biçimlerini kabullenmekte zorlanıyorlar. Belli insanlarla belli ilişkiler için kalıplar oluşturuyorlar-genellikle de kendilerinden daha “düşük” olarak belirledikleri insanlarla- ve bu düşünce biçimini değiştirmek istemiyorlar. Yaşlı akrabaların çocukluklarından beri tanıdıkları genç akrabalarıyla olgun ilişkiler oluşturamamaları gibi. Daha tecrübeli olanların, kendilerinden hiyerarşik olarak daha düşük seviyede olanların kariyer yükselmesini kabul edememeleri gibi..
Bütün bu problemler, insan ömrünün artmasıyla hem daha uzun sürecek hem de sıklıkları artacak. Bu tür ilişkilerden rahatsız olan kişiler, başka bir yere taşınmayı ve yeniden başlamayı daha kolay uygulayabilecekler.
Artan nüfus, macera (eğlence) deneyimi isteği, ilişkiler yüzünden yer değiştirme isteği gibi sebeplerle , uzayda yerleşim yaygınlaşmasını gündeme getirebilir. Nanoteknolojideki ilerleme, uzay gezilerini gerçekten ucuz hale getirecek gibi gözüküyor. Uzaya göçün maliyeti yüksek olursa ve yıllarca para biriktirmeyi gerektirirse ve yine kişisel seçimi engelleyecek kadar yüksek maliyetleri bulursa, tiranlıklar ortaya çıkabilir. Nanoteknolojideki gelişmeler uzay seyahatlerinin maliyetlerini ciddi biçimde düşürecek ve bu tür tiranlık olasılığını da azaltacaktır.
Biraz daha üzerinde düşünürsek, uzaydaki yerleşim, insanların bir diğer insanla anlık iletişiminin olduğu çağın sona ermesi anlamına da gelebilir. Yıldızlar arası yerleşim, ayrılma korkusu yüzünden çok da engellenmeyecek çünkü uzayan yaşam bu ayrılıkları geçici hale getirecek, insanlar ömürleri boyunca daha sık gidip gelme şansına sahip olabilecekler. Sanki bu yer değiştirmenin de, 200 yıl önce Avrupa’dan Amerika kıtasına olan göç edenlerde olduğu gibi ( o zamanın teknolojik dünyasında) bir etkisi olacak; kısa zamanda alışmak ve adapte olmak.

Nano Toplumsal öngörüler -2-

Başkaları tarafından kabul edilme ve onları etkileme güdüsüyle hareket eden bir grup insan, giyimde, yedikleri yemekte, gittikleri yerlerde, katıldıkları aktivitelerde modayı yine takip edecekler. Bu da, bazı sanatsal gösterilere talebi arttıracak; bazı sanatçıların gösterileri için ya da onlarla daha yakın görünebilmek için talepler olacak. Günümüzdeki sadece seyahat etmek değil aynı zamanda tanınmış kişilerle aynı yerde seyahat etmek ve konaklamak isteği gibi. Benzer bir sınıf insan da başkaları tarafından fark edilmek ister. Etkili olmak, hakkında iyi düşünülmek veya küçük bir grup tarafından tanınmak yetmez. Daha geniş gruplarda önemli hissetmek isterler ve bu ayrıcalık için ödeme yapmaya da hazırdırlar. Teknoloji bu isteğin bir çok şeklini yaratacak.
Bilgi şimdikinden çok daha hızlı üretildiğinde, insanlar filtrelere daha çok ihtiyaç duyacak. Günümüzde de, insanlar doğru bilgiye daha kısa zamanda ulaşmak için, arkadaşlar, güvendikleri yayınlar ve yazarlar gibi filtreleri kullanıyorlar. Böylece, çevredeki insanlar ve onlar tarafından etkin görünmek her bakımdan daha da önem kazanacak.
Benzer şekilde, etraflarındaki diğer insanları yönetmeye istekli bir başka grup insan, bu ayrıcalık için daha fazla para harcayacak, çok sayıda hizmetkar çalıştıracak veya kendi heykellerini yaptırmak gibi sefahat örneklerini yaşatacaklar.
Kısacası, üretim değişecek ama insan doğası değişmeyecek. Hayatları kazanmak stresi ortadan kalkınca, insanların kişilikleri değişmesi olasılığı olmakla beraber, son yüzyıldaki gelişmeler teknolojik değişikliklerin insan davranış ve kişililklerini çok fazla değiştirmediğini ortaya koyuyor.
Nanoteknolojik toplumda doğum oranı düşecek. Çocuk fikri, hayattaki amacı sıkıntıyı bertaraf etmek olan çoğunluğa göre bir yük gibi görünecek. Sadece, amacı çocuk büyütmek olan , bunu çok isteyen insanlar üremeye devam edecekler. Çocuk sahibi olma arzusunu dinsel inançların yanı sıra, insanlardaki estetik ve sanatsal meydan okuma duygusu da besleyecek.

Nano teknolojik TOPLUM

Nanoteknoloji, daha sağlam, daha hafif, çok daha dayanıklı elyaflar, lifler ve kaplamalarla üretilmiş, antibakteriyel özelliğiyle hijyenik bir ortam sağlayan malzemeler, işlem güçleri ve kapasiteleri kat be kat artmış bilgisayarlar, yaşayan organizmalar ile etkileşime geçebilecek boyutlarda araçlar üretilmesi ile bir çok yeni teşhis ve tedavi yöntemlerinin gelişmesi, Nano kompozitlerin yaygın olarak kullanılması ile daha yüksek verimliliğe sahip motorların ve dolayısı ile daha temiz, çevre dostu ulaşım sistemlerinin kurulması, yeni ilaçlar, gübreler, daha besleyici ve hastalık direnci yüksek bitkiler ile sağlık ve tarım alanlarında ileri verimlilik vaat ederek , sanayi toplumu çağı boyunca ve günümüzde oluşagelmiş tüm olumsuzluklara karşı çözümler sunmakta.

Daha sağlıklı ve uzun bir hayat, temiz bir çevre, temiz ve bol içme suyu, bol ve sağlıklı beslenme kaynakları, daha fazla ve sağlıklı yaşam alanları, kolay ulaşım, kolay bilişim sağlayan bütün alanlardaki etkileriyle NANOTEKNOLOJİ yepyeni bir ÇAĞ açıyor.

Teknolojik gelişme ile ortaya çıkan bu yüksek yaşam standartlarını öngörmek zor değil.
2050'ler tam da bu gelişmenin peak yaptığı dönemler olacak sanki..biraz hayal gücünü de işin içine katarsak ;

Gelecekte, kişilerin bilgilenme isteği, bu bilgiyi maddi anlamda zenginliğe dönüştürmek için değil, sadece bilgilenmenin insana kattığı içsel zenginlik için ve insan beyninin oluşturduğu bilgi çerçevesi içinde beslenmesi için sürecek. Elektronik veri tabanları ve hatta vücuda yerleştirilebilir elektronik veritabanlarının bile bu isteğin önüne geçmesi zor görünüyor. İnsan beyninde böyle bir çerçeve olmaksızın, bir veritabanından alınan sonuçları kullanmak sınırlı olabilir.. Bu, kelime kelime çeviri yapan bir cep sözlüğünün, bütünü tercümedeki yetersizliği gibi birşey. Dolayısıyla bilgiye ihtiyaç, her zaman duyulacak gibi gözüküyor.
İnsanların istekleri aynı bugünkü gibi pek çok şekil alacak.
İnsanlar, mecburi hissetmeksizin, bilgiyi ve eğlenceyi kendi zevkleri için kovalayacaklar.
Bazıları bilgiyi, eğlence, tatmin ve takip mücadelesi için biriktirecek. Bazıları, sanatsal etkinlikleri amaçlayacak. Bazılarıysa, yapmanın ve üretmenin yaratıcı ve geleneksel araçlarını sürdürecekler.
Birçok insan, sanatın, müziğin canlı performanslarını hala tercih edecek çünkü bu etkinlikleri doğrudan izlemenin ve arkadaşlarla paylaşmanın psikolojik değeri kendini koruyacak.Eğlenmek ve keyif almak günlük tüketimin çok önemli bir bölümünü oluşturacak. Şu anda bile bazı restoranların masalarda yemeği şef tarafından pişirmesi ve özel servisin sunulması gibi kişilerin kendilerini “tek” hissettiren bütün uygulamalar sayısal ve niteliksel olarak artacak.

14 Eylül 2007 Cuma

Nano teknolojinin ekonomiye etkisi (2)

Geleneksel üretim aşamalarındaki işgücünün değeri kaybolacak gibi görünüyor. İşçilik olmadan sıfır maliyetle üretim yapıldığında hem işçinin hem de üretim teknolojilerini geliştiren iş gücünün değeri sıfırlanacak.
Teknoloji bu noktaya vardığında, üretim için tasarım çalışmaları da ekonomik değerini yitirecek gibi gözüküyor en azından değeri azalacak.

Daha sofistike ihtiyaçlara cevap verebilecek işçiliklerin değeri artacak, eğlence sektörü gibi..
Kitlesel üretimle birlikte ve tüketimin gitgide arttığı son 60 yılda, özellikle hızlı tüketim maddeleri, kişisel bakım, ev temizlik ürünleri, gıda , tekstil, hazır giyim gibi sektörlerdeki (satın al-kullan-tüket-at) döngüsünün yarattığı kaosun etkilerini maksimum düzeyde yaşadığımız şu günlerde( küresel ısınma, yer altı ve üstü su kaynaklarındaki kirlenme, yağmur ormanlarının yok olma tehlikesi), nanoteknoloji hem süreçte hem de sonuçta taban tabana zıt bir ekonomik sistemi mi getirecek hayatımıza?
Şu anda sadece bazı insanların zaman ayırabildiği yaratıcı etkinlikler, bütün insanların zamanını değerlendirmesinin yaygın yolu olacak. Ve bunların birçoğu uzmanlaşmış işgücü gerektirecek
Nanoteknolojik toplumda toprak değerini koruyacak
Bazı insanlar, diğerlerinden daha izole olmak için daha geniş araziye isteyecekler. Uzakta oturmanın alışıldık zorlukları da yenilince- ürerim yerine yapılması gereken günlük ulaşımın maliyetinden kurtulunarak- bu istek daha da artacak. Seyahat etmek için zamanın artmasıyla ve maliyetinin düşmesiyle, uzak doğal güzellikler daha çok turist çekecek. Bazı doğal güzelliğe sahip bölgeler, tarihi yerler ve bazı popüler rekreasyon alanları özel bir değere kavuşacaklar ve moda takipçilerinin gözdesi olacaklar. Teknolojik olarak, doğal manzaralı ve geniş yeni arazilerin oluşturulması da mümkün olacak. Diğer arazilerin değeri de kendini koruyacak.

Nano teknolojinin ekonomiye etkisi nasıl olur?(1)

19. yy’ın ortalarından bu yana , hızı gittikçe artan teknolojik gelişmeler, bizler için teknolojik değişimin ekonomik yansımaları hakkında bir şeyler öğretti. Aynı şekilde, ekonomik sebeplerle teknolojik değişimler de hızlanmaya devam edecek. Daha önceki teknolojik gelişmelerle kalitesi yükselen yaşam şartları, teknoloji araştırma geliştirme ve üretimi için daha fazla kaynak yarattı. Yüksek yaşam standartları bize, büyük ölçüde deney yapma olanağı verdi.
Nanoteknoloji de, diğer bütün hızlı teknolojik değişimler gibi, ilgili bütün değerleri ve hayat biçimlerini değiştirecek.. Birbiriyle eş zamanlı teknolojik değişikliklerin yaratacağı etkileri öngörmek çok zor olmasına rağmen nanoteknoloji birçok alanda aynı anda değişimi ön gördüğü için bunların toplamının ekonomik hayata etkilerinin görünür olacağı kesin. Eğer nanoteknoloji sadece birkaç alanda ilerlemeler sağlasaydı ve diğer alanlarda ürün vermeseydi aynı etkiden söz edemezdik. Mesela, ortak ve çeşitli birçok yapı taşlarından geliştirilen yeni malzemelerle ve hücre üretebildiği gibi gökdelen de üretebilen makineleri meydana getirebilen kendini kopyalayan makinelerle , biyolojik olmayan malzeme üretim maliyetleri önemli ölçüde düşecek. Hücre onaran makinelerin varlığıyla yiyecek ve giyecek neredeyse sıfır maliyetle üretilebilecek.

Fiziksel malların önemsiz maliyetlerle üretimi, onların ekonomik değerlerini çok düşürecek, bu durumda bugünkü ekonomik yapının birçok unsuru yok olacak.
Malzemeler neredeyse bedava olduğu zaman nelerin değeri kalacak? Karmaşık imal edilmiş nesnelerin maliyeti ham madde değerindeyken ve bol miktarda ham madde az bulunan maddeler kadar gerekliyken nelerin pazarda değeri olacak?
Kendini kopyalayabilen makineler, sınırsız sayıda ve neredeyse sıfır maliyetle malzeme üretirken, insanın iş gücünün değeri ne olacak?

2015 Nano Ürünler pazar büyüklükleri

  • İlaç sektörü : 150 milyar USD
    Medikal cihazlar ve biyoteknoloji ürünleri 350 milyar USD
    Hedef 10-20 % Pazar payı (tendon bandaj-gen terapisine kadar) Yapay cilt ve diğer organlar dahil
    Nanoboyutta Katalizörler-kimyasallar 100 milyar USD
    Aydınlatma ekipmanlarında gelişmeler (örneğin Ledlerin kullanımı ile >10%
    enerji tasarrufu yaklaşık 100 milyar dolarlık kazanç )
    Malzeme endüstrisi: 340 Milyar USD
    Elektronik : 300 Milyar USD
    Uzay 70 Milyar USD
    Aletler 20 Milyar USD
    Sağlık 30 Milyar USD
    Diğer sektörler 45 Milyar USD

Küresel sorunlar ve Nano

Yaşamakta olduğumuz ve gelecek için üzerinde acilen durulması gereken küresel ihtiyaçları ve tehditleri
_ Temiz ve ucuz enerji
_ İçilebilir, kullanılabilir su
_ Çevre kirliliği
_ Açlık
_ Ölümcül hastalıklar
_ Ulusal güvenlik

Olarak sıralarsak ve bunlarla ilgili atılmış olan adımları ve öncelikleri gözönüne alırsak
_ Lizbon anlaşması
_ AB nin önümüzdeki 10 yılda bilgiye dayalı ekonomide lider olma isteği
_ Göteburg anlaşması: sürdürebilir sağlıklı yaşam
_ Hammaddeler
_ Enerji kullanımında drastik düşüş gereği
_ CO2 emisyonunda azalma
_ Yeniden kazanım veya tekrar kullanım

Uluslararası toplumda kendini gösteren ve günden güne gelişen bilinci de hesaba kattığımız zaman ;
_ Sağlıklı ortam isteği
_ Temiz hava
_ Temiz görüntü
_ Yüksek performanslı, dayanıklı ürünler
_ Ürünlerde bakıma ihtiyaç olmaması Nanoteknolojinin, sağlık, elektronik, kimyasallar ve malzemeler alanında, 2000 yılından beri hızla mevcut pazarları oluşturan ürünlerle hayatımıza girmesi ve başta ABD, AB ülkeleri, Japonya olmak üzere bir çok ülkede hükümetlerin yürüttüğü programlara fonların ayrılması tesadüf olmadığı görülüyor. Nanoteknoloji ürünleri, küresel sorunlara çözüm; beklentilere ve önceliklere de cevap oluşturuyor

Nano Ürünler

Nanoteknolojinin pazarda bulunan uygulamaları, şu anda sınırlı, ancak nano parçacıklar (atomlar) bir çok endüstride halihazırda kullanılmakta. Nano parçacıklar, kısa vadede birçok mevcut malzemenin içinde, yapılarını ve iletkenliklerini güçlendirerek yer alacak.

Nano ölçekli malzemeler, elektronik, manyetik, biyomedikal, ilaç, kozmetik, enerji, katalitik ve malzeme uygulamalarında kullanılıyor.
Nano parçacıklar kullanarak yüksek gelirler elde eden alanlar, kimyasal ve mekanik boyaları, manyetik kayıt bantları, güneş koruyucu kremler, otomotivde katalizör destekleri, elektrik iletken kaplamalar ve optik liflerdir.

Nano ölçekli malzemelerin eşsiz özelliklerinden yararlanan diğer ürünler ;• Otomobil tamponu• Paslanmaya ve radyasyona dayanıklı boya ve kaplamalar• Gözlük ve arabalar için parlamayı azaltan ve koruyucu kaplamalar• Metal kesici aletler
• Güneş kremleri ve kozmetikler • hafif ve daha sağlam raketler ve dayanıklı tenis topları• Leke tutmayan kumaşlar ve tekstil ürünleri
• Diş hekimliği malzemeleri • Mürekkep• Otomobil katalitik konvertörleri

Sağlık sektöründe teşhislerde biyolojik görüntüleme ve ilaç buluşları alanlarında yenilikçi ürünler geliştirildi.
Yarı geçirgen nano kristaller kullanılarak, hücrelerin yerlerini tanımlamak mümkün oldu, bu kristaller MR gibi konvansiyonel tekniklere oranla bin kez daha parlak optik belirleme yapıp çok daha fazla bilgiyi verebiliyorlar.
Laptoplar, cep telefonları, dijital kameralar nano yapıda polimer filmlerden oluşuyor. OLED olarak bilinen (organic light emitting diodes) , dilimize Organik Işık Yayan Diyot olarak çevirdiğimiz ve çoğunlukla LED teknolojisi diye de adlandırılan, bu ekranların avantajları, daha parlak görüntü, daha hafif olmaları, daha az enerji tüketimi ve daha geniş görüş açıları diye sıralanıyor.
Nano kristallerdeki reaktif özellik, istenen sonuçlar için gerekli çözücülerin daha az oranda kullanılmasına olanak taniyor. Petrol sanayi, petrol rafinesi için nano-ölçek çözücüleri kullanıyor, otomotiv sanayi, katalitik konvertörlerde nano-ölçek platin parçacıkları kullanarak maliyetlerini düşük tutuyor.
Sıvıların filtrasyonunda, boyutları dolayısıyla filtreler nano parçacıklardan üretiliyor.
Geniş ölçekte su arıtma işlemleri için, kimyasallara ek olarak , su sistemlerini en küçük bakteri ve virüslerden temizleyen bir çok ürün şu anda mevcut.
Hava koşullarına dayanıklı kaplamalar, nanoteknolojinin hızla hayatımıza girdiği alanlardan bir tanesi. !990ların ortasında, nanoseramik kaplamalar, konvansiyonel kaplamalara çok daha fazla dayanıklılık farkı yarattılar. 1996’dan başlayarak, ABD’de donanma, bilim ve sanayi çevreleri ortaklaşa olarak denizcilikte kullanılmak üzere kaplama malzemesi geliştirmeye başladılar. 2000 yılında, ilk nanoyapıda kaplamalar ABD donanma gemilerinde havalandırma sistemlerinde kullanılmaya başlandı. ARGE ödülü de kazanan bu geliştirmenin, 10 yıllık bakım masraflarında 20 milyon dolar tasarruf oluşturacağı tahmin ediliyor. Daha da önemlisi, arabalardan, ağır sanayi makinelerine kadar hareketli her aksamın ömrünü uzatarak geniş bir uygulama alanına yayılmakta.

Nano teknolojik toplumda değişim birimi ne olacak?

Çok taraflı bir işlem sisteminde takas modeli uyum sağlamayacağı için, değişim birimi ihtiyacı ortadan kalkmayacak.
Toprak alım satımlarında başka tür bir hesap birimine ihtiyaç duyulacak. Değişim birimi geleneksel altın veya gümüş olmayacak. Karbon atomları gibi yeni ve üstün malzemeler ortaya çıktıkça , bunların değerleri maddesel olarak kalmayacak.
En fazla olasılıkla, değişim birimi, kıymeti süren tek malzeme olarak, toprakla ilintili olabilir. Kiralanmış arazilerdeki hisseler ve onlara istinaden kesilmiş çekler değişim birimi olabilecek. Ya da sertifikalar nakit yerine kullanılabilecek. Toprak her zaman kiralanabilecek. Özellikle, seyahat etmek için artan zaman ve kaynaklarla kiralamalar gözde olacak ve sürekli bir talebi bulunacak.

Nano Teknolji-Temel Tanımlar

Nanoteknoloji metrenin milyarda biri ölçeğindeki malzemeler ve prosesler ile yapılan çalışmalara denilmektedir.
Boyutlar küçüldükçe malzemelerin kütlesel özellikleri yerine atomik özellikleri öne çıkmaktadır
Nano Teknoloji, Atom ve molekül ölçeğinde özel yöntem ve tekniklerle yapıların, materyallerin ve araçların geliştirilmesini; bu ölçekte ölçme, tahmin etme, izleme ve üretimde bulunmayı ve bu ölçeğin bazı temel özelliklerinden yararlanma kabiliyetini ifade eder.

Nano materyaller, atom yapılarına müdahale edilmiş sistemler
– Özel kimyasallar
– Katalizörler
– Pigmentler
– Kaplamalar
– Seramik tozlar
– Metal oksitler
Nano cihazlar, insan damarlarına girebilecek kadar küçük aygıtlar
– Yapay Deri
– Kontrollü ilaç salınım sistemleri
– Sensörler
– Quantum yapılar
Nano alet, son derece küçük devre boyutlarında kullanılacak sistemi organize edebilecek teknolojiler

Nano Marketing

Yakın gelecekte tüm dünyanın sanayi kollarına ve insan hayatının her yönüne yön vererek, gıda ürünlerinden, kıyafetlere, ilaçlardan, otomobillere, bilgisayarlardan yaşadığımız evlere kadar hayatımızın her noktasını etkileyecek, yeni ürünler, pazarlar ve yaşam tarzını oluşturacak.

Ancak, mevcut sektörler, şirketler ve bu şirketlerin ürettiği ürün gruplarına ne olacak?

Leke tutmayan kumaşların olduğu bir dünyada deterjana gerek olacak mı?

Nanoteknoloji toplumunda, temel gereklilikler için gereken çaba insanların hayatından çok kısa zamanlar alacak, insanlar temel ihtiyaçlarına bu kadar az zaman ayırınca, hayatları üzerindeki kendi kontrolleri artacak ve çok daha fazla zamanı kendi istedikleri gibi harcayabilecekler.

Her ne kadar, önümüzdeki 5 yıl içinde , nano teknolojinin tüketim ürünlerinden çok tıp, kimya, malzemeler, elektronik, otomotiv yan sanayi gibi endüstrilerde “endirekt” olarak hayatımıza katılacağı görülüyor olsa da, gelişmeler ve yapılan ARGE yatırımlarının büyüklüğü, on yıl içinde bütün tüketim ürünlerinde ‘yeniden gözden‘ geçirilmesi gerektiğini gösteriyor.